Let op: deze nieuwsbrief gaat niet over voetbal.
What in the Succession is going on? Met die woorden eindigde ik mijn complotachtige deepdive in de ogenschijnlijke vermissing van Kate Middleton, echtgenote van kroonprins William en prinses van Wales. Inmiddels weten we dat ze kanker had, dat ze preventieve chemo kreeg en zich terugtrok uit de publieke sfeer om omringd door haar gezin en geliefden aan haar herstel te werken. Kensington Palace maakte een aantal fikse blunders in de communicatie over deze lastige periode, maar nu, meer dan een half jaar later, treedt Kate weer naar buiten, met een video waarvan je weer kunt denken: what in the Succession is going on?
Het is een mooie, glossy, gelikte, emotionele video waarin momfluencer Kate Middleton officieel verklaart dat ze haar (preventieve) chemobehandeling heeft afgerond. Hoera! Maar zoals met veel dingen in het Britse koningshuis, is er meer gaande dan aan het oppervlak lijkt. Je weet dat het menens is wanneer je getrakteerd wordt op beelden die eruitzien alsof ze uit rechtstreeks van een Pinterest-moodboard voor ‘het perfecte Britse leven’ zijn geplukt.
Maar voor we dieper duiken in de 3 minuten en 7 seconden durende video, kijk 'm eerst even in al z'n tradwife pracht en onooglijkheid.
Net als Queen Elizabeth was, is Kate een gesloten boek. Ze heeft nooit een persoonlijk interview gegeven. We weten niets over haar favoriete eten, haar lievelingskleuren, of wat ze echt denkt over alle koninklijke drama's – waar ze zelf ook onderdeel van is. Ik bedoel, hallo, we waren haar een paar maanden zelfs kwijt, zo'n onbekend enigma is de prinses van Wales voor de buitenwereld. En dat is bewust – niet de vermissing, maar het mysterieuze. Kate houdt haar mystieke status intact door niets te zeggen. Ze praat simpelweg nooit over haar emoties, haar meningen, of wat ze eigenlijk voelt.
Tot de video. Dit was de eerste keer dat Kate ons een kijkje gaf in haar leven – haar angsten, haar hoop, en wat haar echt bezighoudt. Het was een breuk met haar gewoonte om niets persoonlijks te delen. Met deze video liet Kate zien dat ze meer is dan een perfecte glimlach in een mooie jurk.
Maar in al zijn schoonheid, openheid en intimiteit, is de zorgvuldig geregisseerde video vooral een visuele PR-boodschap: ‘Dit is het nieuwe gezicht van de monarchie.’ You better get used to it.
De video oogt bijna als een Terrence Malick-film: het zachte, etherische licht, shots van wuivend gras, zo’n mistig randje aan de lens dat zegt, ‘Dit is niet zomaar een video, dit is kunst!’ Heel veel natuur, veel familie, en veel Kate die door het landschap zweeft alsof ze nog nooit een slechte haardag heeft gehad (wat, gezien haar chemo, best een prestatie is). Het voelt alsof ik naar scenes uit The Tree of Life kijk. Maar dan Brits en van adel, en – als ik m'n ogen samenknijp – toch ook herkenbaar en een beetje zoals wij.
Creative storytelling
De man achter het Malickeaanse kunstwerk is videograaf Will Warr. Hij werkt al jaren samen met het Will en Kate, maar belangrijker, hij is een ware video guru influencer die creatieve campagnes voor bedrijven als Uber Eats, Miele, Puma en Holland Cooper ontwikkelt en uitvoert. ‘We pride ourselves on our ability to tap into the minds of your customers, bringing the best of passion for creative storytelling to your world,’ staat er op de website van zijn bedrijf. En dat is precies wat hij met deze video heeft gedaan: creatief een verhaal verteld door middel van zo'n gelikte productie dat je bijna vergeet waar het in essentie over gaat.
Het verhaal? Kate had kanker, ze is nu genezen, en oh ja, haar familie is perfect. En natuurlijk, in de traditie van royalty die zichzelf heruitvinden, presenteert Kate zich als de patroonheilige van kankerpatiënten. Ze lijkt te zeggen: ‘Ik heb chemo gehad, kijk hoe stralend ik eruitzie!’ Geen vermoeide blik, geen kale plekken, geen chemo-moeheid. ‘Kijk, kanker kan zwaar zijn, maar als je het goed doet, komt alles weer goed.’ Het had zo een Amerikaanse reclamespot voor medicijnen kunnen zijn. Je weet wel, die commercials waar iedereen vrolijk door het park huppelt zonder dat iemand ook maar een greintje last heeft van hun kwaal.
Deze perfecte vorm is een onrealistisch hoge lat voor mensen die worstelen met de ziekte, die misschien niet de luxe hebben van een glamoureuze comeback. Want het leven na kanker is doodeng. Het is slopend. Het is je weg vinden in een nieuw normaal, het is uitvogelen hoe je lijf functioneert nadat het is aangevallen door gif, straling en scalpels. Het is zó veel meer dan prachtige cinematografie en een soort van ‘tradwife light’ vibe. Tenzij mijn moeder het twee keer helemaal verkeerd heeft gedaan.
Gladgestreken verhaallijnen
Maar goed, dit soort gladgestreken verhaallijnen zijn niet nieuw in het koningshuis. Denk maar aan prinses Diana, die in de jaren tachtig wereldwijde erkenning kreeg voor haar werk met aids-patiënten. Alleen Diana’s benadering was rauwer, eerlijker. Ze omhelsde letterlijk en figuurlijk mensen die aan de rand van de samenleving stonden, en dat was destijds revolutionair. Kate daarentegen pakt dat onder toeziend oog van Will Carr heel anders aan. En dat heeft een reden. Haar kanker is een metafoor voor de kracht en duurzaamheid van de monarchie. Het is geen verhaal van lijden, maar van triomf.
Er is trouwens een historisch model voor dit soort PR. Een voorganger van deze gecureerde comeback is koningin Victoria. Na de dood van haar echtgenoot Albert eind 1861 verdween Victoria bijna volledig uit het publieke oog, gehuld in rouw dat ze was. Er gingen geruchten rond, in de samenleving en in de pers, dat de stabiliteit van de monarchie op het spel stond door haar afwezigheid. En wat deed ze? In 1868 publiceerde ze Leaves from a Journal of Life in the Scottish Highlands, een boek dat eigenlijk een goed gecamoufleerde PR-zet was en de Britse koninklijke familie in literaire dagboekvorm idyllisch portretteerde in de Schotse hooglanden en kasteel Balmoral.
Hoewel het boek gepresenteerd werd als een manier om haar man te herdenken, werd tussen de regels door Victoria neergezet als de moeder van het land en het persoonlijke dagboek stond gelijk aan een ‘day in the life’ TikTok-video. Het had alle influencer-vibes die je vandaag de dag ziet, plus een flinke dosis Victoriaanse rouw en het Britse volk vrat het op. Het was voor Victoria een manier om het narratief te controleren. Zoals Kate nu ook doet. Nothing new under the sun.
Gezin en monarchie als anker van de samenleving
In de video zien we Kate niet alleen als oud-kankerpatiënt (is hier een zachter woord voor?), maar ook als ultieme moeder. Haar kinderen spelen cricket en picknicken gezellig zonder iPads of telefoons, alleen pure, nostalgische, ouderwetse familiepret. Het Successionachtige filter met fotoframes dat insinueert dat we naar homevideo's van het prinselijk paar kijken; het perfecte, nucleaire gezin dat we zo steeds zien op sociale media; de momfluencer of tradwife. Allemaal geen toeval. Alsof we niet weten dat er buiten de randen van het beeld een heel productieteam keihard aan het werk is.
De gezondheid van Kate en haar gezin gaat samen met het Britse koningshuis als symbool van nationale identiteit. Kijk naar de monarchie in de tijd van koningin Victoria, waar het gezin als het morele anker van de natie werd gepresenteerd. Kate speelt hier precies dezelfde rol, maar dan in de 21e eeuw, als de oude Engelse advertenties die inspeelden op dat sentiment, in een modern jasje. Nucleair gezin, monarchie, Brits.
Symboliek
Varens keren steeds terug in de video, een symbool van nieuw leven, van uithoudingsvermogen en van wilskracht. De familie is vaak in het blauw gekleed, een verenigende kleur die staat voor vertrouwen en stabiliteit. En in een van de eerste shots zien we Kate achter het stuur van haar vintage Range Rover. Het doet denken aan de manier waarop koningin Elizabeth zich presenteerde. Zij reed vaak in een jeep door de Schotse Hooglanden, een beeld van vrouwelijke zelfredzaamheid en controle. Het is een symbolische zet die laat zien dat Kate het roer in handen heeft. Letterlijk en figuurlijk.
Delen van de video tonen Kate aan de voet van een grote boom. Zij en haar gezin worden omringd door bomen. Leven, groei, wijsheid. En aan de vinger waar ze voorheen haar saffieren verlovingsring droeg, schittert nu een zogenoemde eternity band, een symbool van oneindige liefde en levenslange toewijding.
Duidelijke boodschap
Ook de zaken die missen in de video zijn duidelijk. Geen omhelzing met koning Charles of een gezellige scene met koningin Camilla, ondanks de maandenlange berichten vanuit het paleis dat Charles en Kate heel close zijn geworden de afgelopen maanden (de koning werd tenslotte bijna tegelijkertijd gediagnoseerd met kanker). De koning en koningin zijn duidelijk geen onderdeel van de nieuwe monarchie.
In plaats daarvan zien we de Middleton-familie in al hun ‘gewone glorie’. De ‘zo normale’ William en Kate die chillen met haar ouders, Michael en Carole, terwijl ze het ultieme happy family plaatje neerzetten.
Zelfs over de muziek is nagedacht. Het nummer op de achtergrond is het ‘Ireland’ van Ben Winwood, een zanger uit North Wales. Wales, weet je wel, waar William en Kate prins en prinses van zijn.
Onvoorwaardelijke liefde
Kate en William staan nu niet bepaald bekend als een touchy-feely koppel, maar in de video zijn ze opvallend aanhankelijk en liefdevol naar elkaar. Het perfecte gezin, het perfecte stel? Het is bijna ongemakkelijk romantisch, en op een geheel nieuwe manier. Rose Hanbury1, wie?
Het is verder ook de enige rol die William dient in de video. Hij is er wel, maar voornamelijk als decorstuk. Als een accessoire van Kate’s verhaal. Dat is op zich al interessant, omdat het laat zien hoe het koningshuis steeds meer wordt geleid door vrouwen. Deze nieuwe generatie monarchen? Minder patriarchaal, meer vrouwelijke empowerment. Naar de buitenwereld dan.
Aan het einde van de video zien we Kate met een vlinder op haar hand. Of is het een mot? Ik ben er nog niet over uit. Een vlinder staat voor hoop en transformatie, maar een mot symboliseert onvoorwaardelijke liefde en vertrouwen. Ze zijn allebei wel van toepassing. Het gezin, onvoorwaardelijk geliefd en vertrouwd, en de nieuwe monarchie, vol hoop en verandering.
Verbonden met het volk
Wat we hier zien, is niet zomaar een video van een vrouw die kanker heeft overleefd. Dit is een zorgvuldig geconstrueerde boodschap over de toekomst van de monarchie en de rol die Kate en ook William daarin zullen spelen. Kate Middleton is niet alleen een moeder, een echtgenote of een ex-chemopatiënt. Ze is een symbool, een personificatie van hoe het koningshuis zichzelf wil presenteren in de 21e eeuw: warm, liefdevol, verbonden met het gewone volk (maar niet te verbonden, want laten we eerlijk zijn, wij zijn plebs en zij niet).
Net zoals met eerdere royals, van Victoria tot Diana, draait het bij Kate om het verhaal dat zij en haar familie vertellen. Het is geen toeval dat we nu deze beelden van een intiem, aards en perfect gelukkig gezin te zien krijgen. Dit is de monarchie die wil overleven, en in het tijdperk van Instagram en momfluencers hebben ze precies de juiste toon gevonden.
Hilary Mantel zei ooit nadat ze wijlen de Queen had gezien: ‘I am ashamed now to say it, but I passed my eyes over her as a cannibal views his dinner, my gaze sharp enough to pick the meat off her bones.’ Dit zijn Kate en het koningshuis die korte metten maken met die kannibalistische blik op het reilen en zeilen van het koningshuis.
De nieuwe monarchie
The medium is the message, betoogde Marshall McLuhan in 1964 al, en de boodschap was in deze video glashelder. Geen kille persberichten of aankondigingen via de BBC. Het is klaar met de ‘stiff upperlip’ van het Britse koningshuis. De heerschappij van toekomstig koning William en koningin Kate zal bestaan uit shots van zonsondergangen, vlinders, picknicks in het bos, kaartspelletjes met de kinderen, en af en toe een kusje van William op het strand. Alles in perfect flatterend licht, natuurlijk, en het narratief volledig onder controle.
Waar Meghan en Harry als overdreven of ‘te Amerikaans’ worden bestempeld voor hun eerlijkheid en openheid, weet Kate precies welke ze het publiek moet bespelen. Ze serveert precies genoeg emotie, perfect getimed, met een vleugje mysterie. En dat is de kunst van koninklijke PR op z’n best. De grote reset van Kate Middleton, het nieuwe gezicht van de monarchie.
Het gezicht van de nieuwe monarchie.
(Kendall Roy, maak aantekeningen)
Video via Sooz Kempner. Doe vooral even je geluid aan als je 'm bekijkt.
Doorkronkelen is een gratis nieuwsbrief die in stand wordt gehouden door lezers. Vind je dit artikel leuk? Overweeg dan een eenmalige donatie of een betaald abonnement.
Verder lezen:
Villans, Cherries, Toffees and Tractor Boys: The origins of English football club nicknames
What’s in a nickname? That is a question The Athletic will be answering this week as we trace the origins of football clubs’ monikers in England, Germany, Italy, France, Spain and the rest of the world.
The tactical debrief of France-Belgium: the Blues find their good old recipe
Tight lines, a trio of hard-working midfielders, no pressing, counter-attacks and play in spurts. The French team found its fundamentals to beat a Belgium team that was quickly extinguished and too weak at the back (2-0).
Finn Berk had de droom om profvoetballer te worden en doorliep de jeugdopleiding van AZ. Dat was een bezoeking en dat kan, via een boek, maar beter iedereen weten.
Rose Hanbury is de vermeende minnares van prins William.